Nu sitter jag och går igenom våra produktkalkyler som är nyckeln till hela affärsidén och konceptet.
Pga att vi inte vill lämna ut aktuella priser har jag istället bytt ut siffrorna. Det viktigaste vi vill visa Er är hur vårt räknesätt ser ut och hur vi jobbar med våra produktkalkyler.
Pannkakerian kommer jobba med en del nyckeltal som tex TG, som betyder täckningsgrad.
Täckningsgraden är skillnaden mellan försäljningspriset och de kostnader som som är knutna till just den produkten. Precis som namnet anger ska täckningsgraden täcka företagets övriga kostnader plus ge en vinst.
För att få reda på Täckningsgraden måste vi först veta Täckningsbidraget (TB1) som du räknar ut så här:
Fsg pris exkl moms - Totalt varukostnader = TB1 (392,90 kr)
I detta fejkade exemplet ovan får vi en täckningsgrad på 44%, (TB1 / Fsg pris exkl moms) Detta ska täcka löner, bokföring, marknadsföring, försäkringar, hyra, arbetskläder, kontorsmaterial etc. Så säljer vi 1000 st av Pannkakerians klassisker på en månad så får vi 392 900 kr i TB som ska täcka alla månadens kostnadsposter som jag beskrev ovan och givetvis ge en vinst i slutändan!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar